Saturday, January 19, 2013

Thailand : Hatyai part 1


Assalamualikum..

its been quite some time after my post pasal g thailand aritu, dah jadi ikan pekasam dah post tu tapi baru sekarang aku dapat hidayah nk tulis lebih lanjut psal tu, haha..ampunnnn~aku pun sebenarnye dah ingt2 lupe dah trip aku aritu, maklum la, dh lame kot, aku rase dalam bulan 6 tahun lepas kot aku pegi..dalam post yg lepas tu, aku g 3 tempat kat thailand, Hatyai, Krabi n Phuket..aku g hatyai dulu, jadi aku cite psal hatyai dulu lah..

aku g ni backpaking je tau, aku tak amik mne2 pakej pelancongan pun..tapi aku ade la buat survey dulu tempat yang aku nk pegi, tgk blog2 orang yang penah pegi..tapi hotel aku tempah siap2 la kat booking.com..mse nak booking, tengok la harga die pastu yang paling penting tengok kedudukan hotel pilihan hati kat mne, bukan ape, senang nak cari dan lagi baik kalu dapat hotal yang dekat2 dengan tempat yang makan dan nak g mne2 pun still bole jalan kaki..kebetulan plak mse aku nak pegi tu, tune hotel ade bt promosi, satu malam rm1 je kene bayo, kalu tuko duit baht jd 10 baht la mkneye..

so, trip aku ni bermula dr KL, naik train terus je sampai hatyai, selain train bole je nak baik bus, tp aku pilih train lg sebab dalm tu bole rilek2 je, ade jual mkn dan ade surau untuk solat,jalan jalan jugak, solat jgan tinggal tau~tiket tren dalm rm48 kot, x inagt sangat dah, makan mase dalam 10 jam jugak sblum smpai hatyai..betolak dalm pukul 9.30 malam, pastu pagi esok tren stop kat Padang Besar, Perlis, untuk urusan cop mengecop buku merah lah..biase urusan tu dalam sejam gak, so ade mase nk bekfes dulu kat situ..

aku nk naik tren ngan backpack yang ringan gile!pink gitu, comel bukan?hihohiho..

kat padang beso, berenti untk sesi cop mengecop buku merah..

the train


tempat bekfes

omputih pun nk bekfes gak~

pas siap cop pasport n bekfes, pastu tunggu tren isi minyak dulu (kot), perjalanan kehatyai diteruskan..bile masuk je thailand, TIBA2 je aku rase mcam dah kat tempat lain dah, totally different dari malaysia..pastu rase tak percaye, betul ke aku dah kat thailand ni????sampai je kat stesen ketapi hatyai, turun tren pastu tb2 blur tak tau nk g mne, sebab stesen ketapi diorng sangat tak terurus..nk kuar dari stesen tu kene melalui beberaper landasan ketapi lain dulu tau..nasib baik (?) ade la agent2 pelancongan yang tolong tunjuk jalan..tanda soal tu sebab, diorng ni memang tunggu pelancong yang blur mcm aku ni nk g bawak kat markas die pastu diorng akan tanye la nk amik pakej ape, nk g mne2 ke..TAPI,dinasihatkan jangan beli!sebab harga die sangat mahal..sampai kat markas tu, aku beli la tiket minibus nk g krabi plak kn, lepas jalan2 kat pekan hatyai tu aku jumpe yg jauh lebih murah tau, dh kene tipu~

hari pertama kat sane x banyak bende yg aku buat, sampai dalam pukul 10 or 11 cmtu, check in pukul 2 petang, tinggal beg kat hotel, pastu pusing2 pekan hatyai, x susah pun sbenarnye, pastu sambil nk tunggu tu aku g urut kaki dulu, hehe..

luar stesen ketapi tu, baru cat kot, dalam die ya ampunn~~


tempat bermalam




pekan hatyai

pas urut kaki, check in hotel, mandi wangi2, solat, pastu pengsan..malam kuar cari makan kat sekitar pekan ni jugak..ingt tak pasal bangunan lee garden yang kene bom tu?haa, mse aku g ni x lame pas kejadian tu la..malam tu aku g jalan kat situ, ade la Mcd satu kat bawah bangunan lee garden, tengah baiki lagi..esok tu aku g dh siap dh, dh jual bege dh, haha..cepat betul depa buat keje..aku try la masuk bangunan tu jugak, cume aras bawah je yg beroperasi, tingkt atas masih bole nmpk kesan terbakar tu, dan kawalan die agak ketat gak la, ade polis jage kat pintu masuk dan pintu kuar pun die buat berasingan, sebab nk kontrol org kuar masuk kot..

setakat ni dulu kot story aku, nnt part seterusnye aku sambung lain kali ek..

anyooongg~

0 comments:

Post a Comment