Wednesday, May 15, 2013

D.T.A


Assalamualaikum...


ha, korang layan running man tak?kalu ye ce teka episod bape ni, haha *tetibe* :P

sebenarnye takde kaitan dengan running man pun entry kali ni, saje je la tepek gmbar diorng sebab kan perkataan 'DON'T TRUST ANYBODY' tersebut~hehe..

aku nak cite pasal sorang hamba Allah ni..aku kenal beliau melalui bf aku..bf aku kenal pun sebab kakak ni anak ustaz yang mengajar bf aku mengaji kat brunei dulu..sekarng ni, beliau dh balik malaysia..mase bf aku dtang sini..aku pun same2 la melawat diorng, dekat je dari usm..

so, akak ni katenye buat bisnes hamper, hantaran n etc la,katenye..balik dari umah ustaz tu..akak tu msg bf aku, nk pinjam duit nk bt modal katenye lagi~aku dh tak berape berkenan sangat dah..ok, bf aku kire ok la kn, sebab diorng memang penah kenal mase kecik2 dulu, tapi tahap kerapatan tu aku tak tau la cane..akak tu dengan berani mintak duit dalam jumlah yang banyak, ribu jugak la..tp bf aku bole bg ratus2 je..tu pun dh kire banyk dh bagi aku..

pastu, die berani plak mintak dengan aku..kol, msg banyak2 kali..nk mintk duit lagi..kebetulan aku ade la duit sket..mase tu kebetulan gak kak aku nk kawin, aku yang tukang beli barng2 kawin tu, jadi duit mcm air..so aku pk bg je la, at least duit aku tak kemane..lgpun, dr bisnes tu die kate nnt die bg untung gak..aku cume bg modal je..aku pun bg la..banyk sket dr yg bf aku kasi..

nak dijadikan cerita, lepas beberaoe minggu lepas tu aku tnye la cne..yang duti bf aku tu cne..die bole kate, sebab aku senyap beberape minggu tu..die guna balik duit tu, buat modal balik..tanpa bgtau aku dulu, duit tu bf aku dh ckp duit belanje aku nnt..nampak tak?tak jujur betul..even nk guna pun bgtau la sepatah dulu..duit orang kot, ni suke hati je..pastu bole bg alasan sebab aku diam..

lepas kejadian tu, mmg aku kurang nk pecaye kat die dh..so aku mmg selalu msg die tnye..aku tanye bile bole dpt duit aku semula..cmpur duit bf aku n duit aku dan duit untung, boleh dpt 2 ribu lebih...setiap kali aku tanye, die akan ckap dlam waktu terdekat, pastu bile aku tnye bile yang betul2..die akan bgtau hari ape die nak bayar..sampai hari tu, x de pun..so esok nye aku akan tnye lg...kadang2 aku sengaje biar 2 3 hari nk tengok cane die tu..dan mcam yang aku jangka..memang takde msg..kalau kau bole pk dengan waras..ko msg la sepatah kat aku payment lambt sket ke..aku bole lg terima..nmpak tak jujur kat situ..

pastu start la die punye tangguh banyar sampai sekrang dh 2 bulan..tangguh kate nk bayar minggu ni, xde, pastu minggu depan plak..tiap kali pun, gune perkataan insyaallah...aku bukan nk memperlekehkan die sebab gune perkataan tu,,tp kalu die sndiri pun tak usaha, ataupun duit tu die buat ape, tp kate insyaallah nk bayar, tp xde gak..cane?pk la sendiri..dalam islam pun sendiri suruh kite bersangka baik..tapi kalu cmni, cne aku nk bersangka baik..sakit hati adelah...dan yang paling aku tak suke ialah menyusahkan aku..

aku bagi mule2 tu sebab aku percaye die, tp last2 sekali aku jadi cmni..memang pasni tak de dh la aku nk pecaye kat sape2, nak2 bab duit..serik!

bab duit ni, even orang ckap air dicincng tak kan putus, tp kalu xde duit nak bayar bil air..pun bole putus gak bekalan air umah korang~kan?maksud aku..even adik beradik, kawan rapat ke pun bole gaduh dalam bab duit ni..ade banyak je contoh sekeliling aku ni ha..orag kate, dh terhantuk baru nk tengadah,betul ke tak aku pun tak tau peribahasa aku ni ha, hehe ;p

sekarang ni, aku harap die bayar je la duit aku tu..HARAP!SANGAT! 

bai! 

0 comments:

Post a Comment